ترشی گوجه سبز

سلام امیدوارم خوب و خوش باشید و از نعمتهای الهی در فصل بهار بویژه میوه و سبزیجات لذت ببرید گفتم تا گوجه سبز تموم نشده دستورش را در سایت قرار بدهم.

 

 

مواد لازم:

گوجه سبز...............................................................یک کیلو

سرکه .......................................به اندازه ای که شیشه پر شود

نمک..................................................................به میزان لازم

ترخون تازه.....................................................یک دسته کوچک

 

طرز تهیه:

ابتدا گوجه سبزها را خوب بشویید و بگذارید تا آبشان کاملا خشک شود

 

سپس ترخون ها را یک لایه در ته ظرف  شیشه ای بچینید(من اون موقع تو دسترسم نبود دو سه روز بعد ریختم) بعد گوجه سبزها را در ظرف بریزید

بعد روی گوجه سبزها یک لایه دیگر ترخون بچینید

 

 

حالا کمی سرکه را با نمک خوب مخلوط کنید و روی ترخون ها بریزید اگر ظرف پر نشد دوباره کمی نمک را با سرکه مخلوط کنید وروی آن بریزید بعد درب ظرف را ببندید و در جای خنک نگهداری کنید

 

 

 

 

 

 نکات مهم:

  1. میزان نمک را کم کم در سرکه بریزید تا به حدی که شوری آن معمولی باشد
  2. این ترشی خیلی ترد می باشد

                                  اینهم درون گوجه سبزها

 

 



 


پیتزا غذایی است که دیگر همه آن را دوست دارند. غذایی کامل و بسیار خوشمزه ! و البته خیلی ها مثل خود ما ترجیح می دهند پیتزا را در خانه درست کنند نه اینکه از بیرون تهیه کنند. تهیه این غذا نیازمند مقدار زیادی پنیر پیتزا است که البته اگر به تازگی سری به فروشگاه های مواد غذایی زده باشید متوجه افزایش قیمت شدید آن شده اید. حال اگر ما بتوانیم پنیر این غذا را نیز خودمان در خانه درست کنیم هم در هزینه ها صرفه جویی کردیم و هم پیتزایمان کاملا خانگی می شود.

مواد لازم برای تهیه پنیز پیتزای خانگی :

 شیر پاستوریزه کامل

 ۲ لیتر

 سرکه یا جوهر لیمو

 یک تا دو قاشق غذاخوری

 نمک

 کمی

 پارچه نازک یا توری

 


طرز تهیه :
شیری که برای این کار استفاده می کنید حتما باید شیر کامل باشد. شیری که لاکتوز آن گرفته شده باشد یا استریلیزه و هموژنیزه باشد برای تهیه پنیر مناسب نیست ولی پاستوریزه بودن شیر حرف اول را می زند.

شیر را روی حرارت گذاشته و صبر می کنیم تا جوش آید. برخی فکر می کنند اگر شیر را بجوشانیم تا غلیظ شود کیفیت پنیر بهتر می شود ولی جوشاندن شیر هیچ تاثیری در کیفیت پنیر ندارد.

وقتی شیر جوش آمد شروع به اضافه کردن سرکه یا جوهر لیمو می کنیم تا و اجازه می دهیم که شیر به جوشیدن خود ادامه دهد. در همین زمان است که شیر شروع به سفت شدن می کند. هر وقت که شیر شروع به سفت شدن کرد دیگر نیازی به اضافه کردن سرکه نیست. حال می گذاریم شیر سفت شده ۳ تا ۴ دقیقه بجوشد.

به وسیله توری آب اضافی پنیر را گرفته و پارچه را فشار می دهیم. کمی آب نمک درست کرده و این پارچه را با محتویاتش درون آن قرار می دهیم. پس از اینکه پنیر چند دقیقه در آب نمک ماند آن را از پارچه جداکرده و دوباره در قابلمه قرار می دهیم و روی اجاق می گذاریم. حرارت نباید خیلی زیاد باشد. حدود ۱۰ دقیقه پنیر را می پزیم. هرچه بیشتر پنیر را بپزیم میزان کش آمدن پنیر بیشتر می شود. البته اگر زیاد این کار را انجام دهیم باعث سوختن و از بین رفتن بافت پنیر می شود.

پس از این ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم پنیر سرد شود تا خودش را بگیرد. آن را رنده کرده و در فریزر برای استفاده های بعدی قرار می دهیم


 

 

پنیر سفید خانگی

 

شیر 8 لیوان  .  ماست 1/4 لیوان  .  آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه : شیر را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، پس از اینکه شیر به جوش آمد از روی حرارت بردارید و ماست و ابلیمو را اضافه کنید ، هم بزنید تا شیر تکه تکه شود.

 

پس از اینکه قسمت های جامد و مایع از هم جدا شدند توری را داخل ظرف بزرگی بگذارید و شیر دلمه شده را داخل آن خالی کنید ( پارچه باید نازک باشد تا مایع از آن خارج شود اما دقت کنید که سوراخ های پارچه بیش از حد بزرگ نباشند ).

 

پارچه را از اطراف با دست بگیرید و همانند شکل جمع کنید و 5 ثانیه زیر شیر آب بگیرید تا طعم آبلیمو از پنیر خارج شود سپس پارچه را از جایی آویزان کنید تا اب اضافی خارج شود ( کمی با دست پارچه را فشار دهید تا مایعات خارج شود ).

 

پس از 30 دقیقه پارچه را روی سطح صافی قرار دهید و روی آن جسمی سنگین بگذارید ( میتوانید 2 – 3 قابلمه را روی هم قرار دهید ) ، پس از 30 دقیقه پنیر را از پارچه خارج کنید و به اندازه دلخواه برش بزنید ، داخل ظرف مقداری اب پنیر بریزید و پنیرها را داخل ان بگذارید و در یخچال قرار دهید.

 

نکته ها : در زمان آویزان کردن پنیر آب آن را جمع کنید چون برای قرار دادن پنیر لازم است ، میتوانید در صورت تمایل 1/8 قاشق چایخوری نمک همزمان با ماست اضافه کنید.


 

 


طرز تهيه پنير با ماست:


مواد لازم:
شير: يك كيلو
ماست: 4 قاشق غذاخوري

طرز تهيه:ابتدا شير را بجوشانيد. سپس شعله اجاق را كم كنيد و 4 قاشق ماست به آن بيفزاييد. مدت 7 دقيقه به هم بزنيد تا شير بريده شود. بعد آن را از پارچه نازكي كه داخل آبكش قرار داده‌ايد، رد كنيد و پارچه را روي پنير برگردانيد و به مدت 4 الي 5 ساعت روي آن جسمي سنگين قرار دهيد تا آب آن خارج شود. بعد پنير را قطعه قطعه كرده، در آب نمك نگهداري كنيد.


طرز تهيه پنير با سركه:


مواد لازم:
شير: يك كيلو
سركه: 3 قاشق غذاخوري

طرز تهيه: ابتدا شير را حرارت دهيد. وقتي شير به جوش آمد، شعله اجاق را خاموش كنيد. سپس 3 قاشق سركه به آن اضافه كنيد و به هم بزنيد تا شير بريده شود. سپس آن را از پارچه نازكي كه داخل آبكش قرار داده‌ايد، رد كنيد. پارچه را روي پنير برگردانيد و به مدت 4 الي 5 ساعت جسمي سنگين روي آن قرار دهيد تا آب آن خارج شود. سپس پنير را قطعه قطعه كرده، داخل آب نمك نگهداري كنيد.


طرز تهيه پنير با مايه پنير:


مواد لازم:
شير: يك كيلو
مايه پنير: يك دوم قاشق چايخوري

طرز تهيه: شير را پس از جوشاندن از روي حرارت برداريد و بگذاريد قدري خنك شود. به حدي كه دماي آن كمي بيشتر از دماي بدن باشد. سپس مايه پنير را در آن بريزيد و بگذاريد تا شير به پنير تبديل شود (زمان لازم جهت تهيه اين پنير 15 دقيقه است

 

 

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد